Het Europese vasteland lokte. Maar toen Groupon de oversteek van Amerika naar
Europa wilde maken, was er al een sterke speler op de Franse, Britse en
Duitse markt.

Citydeal bood net als Groupon consumenten op internet forse kortingen aan op
voorwaarde dat voldoende mensen zich inschreven zodat het bedrijf verzekerd
was van omzet.

Er waren meer bedrijven die het succesvolle businessmodel van Groupon hadden
gekopieerd. Maar Citydeal was duidelijk de te kloppen partij. Groupon koos
de weg van het minste weerstand: het deed in het voorjaar van 2010 een bod
op Citydeal.

Het is niet bekend wat de drie Duitse broers, Marc, Oliver en Alexander
Samwer, aan de deal overhielden. Wel is bekend dat ze op dit moment 10
procent van de aandelen in Groupon in handen hebben. Geschatte waarde:
ergens tussen 500 miljoen en een miljard euro.

Alando
Ze hadden het weer geflikt. Marc (40), Oliver (38) en Alexander (36) hadden
tien jaar geleden bijna precies hetzelfde gedaan. Hun eerste grote klapper
maakten ze in 1999. Na het succes van de veilingsite EBay in Amerika,
besloten de broers samen met nog drie andere partners ook in Duitsland een
veilingssite op te zetten: Alando. Zes maanden later klopte EBay aan de
poort en kocht Alando voor 50 miljoen euro.

Jamba
Er zit meer dan tien jaar tussen de twee deals, maar de Samwers zaten niet
stil. Zo stonden ze mede aan de de wieg van Jamba, de in het verleden ook in
Nederland zeer actieve webwinkel voor ringtones. Ze verkochten dat bedrijf
voor 273 miljoen dollar aan Verisign, een Amerikaans bedrijf nu in handen
van Rupert Murdoch.

Achteraf bleek het overigens voor Murdoch een beroerde investering: de opkomst
van de smartphone maakte een einde aan het succes van de beltonenbusiness.

Facebook
Een andere deal die erg in het oog springt, is de verkoop van de sociale
netwerksite StudiVZ. In 2007 wasStudiVZ de grootste sociale netwerksite van
Duitsland. De Samwers waren een van de voornaamste aandeelhouders. Ze sleten
de site voor 85 miljoen euro aan de uitgever Holtzbrinck.

Briljant, of anderen zouden zeggen geslepen, was weer de timing. Al snel bleek
dat StudiVZ terrein verloor aan Facebook. De gebroeders Samwer waren precies
op tijd uitgestapt.

Niet dat de drie geen toekomst meer zagen voor sociale netwerken, in
tegendeel. 2008 een onbekend aandeel in Facebook genomen. Een belang dat ze
in februari weer van de hand deden. Opbrengst onbekend, maar de waarde van
Facebook, was in de tussentijd volgens schattingen (Facebook is niet
beursgenoteerd, Z24) verdrievoudigd tot 50 miljard dollar.

Beter goed gejat
In Duitsland zijn de drie omstreden. Er is bewondering, maar geliefd zijn ze
niet, zo blijkt uit een uitgebreid portret in het Duitse Manager
Magazin
. De Samwers zijn geen visionairs zoals de oprichters Marc
Zuckerberg of Larrry Page en Sergey Brin van Google. Beter goed gejat dan
slecht verzonnen, dat is hun motto.

Kopiëren kan iedereen. Wat maakt de Samwers dan zo bijzonder. Hoe komt het dat
ze keer op keer hetzelfde kunstje flikken? Ze hebben, dat lijkt wel
duidelijk, een heel gevoelige antenne voor welke internetondernemingen een
succes kunnen worden.

Maar daarnaast beschikken ze over lef . "Heb je een goed idee in de
ochtend, dan is er 's avonds geld om het idee uit te bouwen", zeg Bas
Godska. Godska is chief marketing officer van LaModa.ru,
een site die vrijwel uit het niets is uitgegroeid tot de derde webwinkel
voor kleding van Rusland. De Samwers hebben er via hun investeringsvehikel
Rocket Internet geld in gestoken. Een investering die in het verlengde ligt
van hun online kledingwinkel Zalando, die ook op de Nederlandse markt actief
is. Zalanda is op zijn beurt weer een kopie van de Amerikaanse webshop
Zappos (inmiddels onderdeel van Amazon).

Godska is vooral onder de indruk van de snelheid waarmee allles gaat. Ook
bevalt hem de informele sfeer - "Oliver loopt gewoon in spijkerbroek"
- wat zich onder meer uit in de afwezigheid van boardmeetings.

Vijanden
Niet iedereen is zo positief over de Samwers. "Ze spelen het hard, niet
altijd even eerlijk. Ik zou niet met ze willen concurreren", laat een
manager uit het Duitse internetwereldje Z24 weten.

De broers zijn inderdaad hard. Zo deinzen er niet voor terug om personeel bij
concurrenten weg te kapen om ze te verzwakken. Een tactiek die ze volgens
het artikel in Manager Magazin toepasten op Citydeal-concurrent Dailydeal .

Als werkgever staan de bedrijven van de Samwers bekend dat ze veel van hun
werknemers vragen. De targets zijn hoog. Toch wil menigeen er werken, stelt
de manager. "Ik kom veel mensen tegen die zeggen dat ze even bij (een
bedrijven van, z24) Rocket Internet werken om iets te leren, en daarna hun
eigen business te beginnen".

Lees ook:

Rijk worden? Vergeet Facebook, start een pizzeria

Hyves: de ondernemerslessen van Raymond Spanjar

Hyves kostte TMG 53 miljoen euro

Krijgen we in 2011 internetbubbel 2.0?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl